Scuola: aperte le adesioni all’insegnamento della lingua friulana
A partire dal 18 gennaio i genitori potranno formulare la richiesta per i propri figli. L’anno scorso ha aderito il 79% delle famiglie
Si sente sempre più spesso parlare di vantaggi linguistici, cognitivi e culturali di un’educazione plurilingue. Il Friuli, in tal senso, offre una grande opportunità, grazie all’insegnamento della lingua friulana a scuola. Una scelta che l’anno scorso ha trovato l’adesione del 79% delle famiglie.
Contestualmente all’iscrizione alla scuola dell’infanzia, primaria e secondaria di primo grado, a partire dal 18 gennaio 2024 (e fino al 10 febbraio), i genitori potranno infatti scegliere di aderire all’insegnamento del friulano per tutta la durata del ciclo scolastico dei propri figli. Il percorso didattico è di almeno 30 ore di studio all’anno e non sottrae tempo ad altre materie. La legge prevede infatti che sia inserito nel 20% del curriculum individuato dalle scuole in autonomia. La scelta da parte dei genitori di avvalersi dell’insegnamento della lingua friulana andrà espressa al momento dell’iscrizione online sul portale del MIUR www.istruzione.it/iscrizionionline (nel caso della scuola primaria e della scuola secondaria di primo grado) o su un modulo cartaceo (nel caso della scuola dell’infanzia). Ci si può rivolgere anche alla segreteria della scuola per maggiori delucidazioni.
Avere la possibilità di apprendere e utilizzare più lingue per comunicare (come l’italiano e il friulano) è una vera e propria risorsa cognitiva di cui fare tesoro. Crescere con più lingue già dalla tenerissima età, infatti, permette di imparare con maggior facilità altre lingue, come l’inglese, ma non solo. Le evidenze scientifiche dimostrano come i bambini bilingui maturano una maggiore capacità di apprendimento e velocità di comprensione, maggiori abilità logico-matematiche e creative, e ancora, si adattano con più naturalezza ai cambiamenti, oltre ad avere una più ampia apertura verso l’altro. E poi c’è la salute del cervello. In chi parla più lingue si mantiene giovane ed elastico, ritardando i rischi di demenza e Alzheimer.
___________________________________________________________________________________________________________
Scuele: viertis lis adesions pal insegnament de lenghe furlane
Tacant dai 18 di Zenâr i gjenitôrs a podaran notâ i fîs. L’an passât al à aderît il 79% des fameis.
Si sint fevelâ simpri plui dispès dai vantaçs linguistics, cognitîfs e culturâi puartâts di une educazion plurilengâl. Il Friûl, in chest sens, al è un lûc di grandis oportunitâts, in graciis dal insegnament de lenghe furlane a scuele. Une sielte che l’an passât e je stade fate dal 79% des fameis.
Tal moment di notâ i fîs ae scuele de infanzie, ae primarie e ae secondarie di prin grât, tacant dai 18 di Zenâr dal 2024 (e fin ai 10 di Fevrâr), i gjenitôrs a podaran sielzi di zovâsi dal insegnament dal furlan par dut il cicli scolastic dai lôr fîs. Il percors didatic al è di almancul 30 oris di studi par an e nol gjave timp a altris materiis. Di fat, la leç e fisse che al sedi inserît tal 20% dal curriculum individuât des scuelis in autonomie. La sielte dai gjenitôrs di zovâsi dal insegnament de lenghe furlane si à di fâ tal moment de iscrizion online sul portâl dal MIUR www.istruzione.it/iscrizionionline (tal câs de scuele primarie e de scuele secondarie di prin grât) o suntun modul di cjarte (tal câs de scuele de infanzie). Si pues contatâ ancje la segretarie de scuele par altris sclariments.
Vê la pussibilitât di imparâ e doprâ plui lenghis par comunicâ (come il talian e il furlan) al è pardabon une ricjece di meti a pro inte vite. Cressi cun plui lenghis za di piçui, di fat, al permet di imparâ in maniere plui facile altris lenghis, tant che l’inglês, ma no dome. Lis provis sientifichis a dimostrin cemût che i fruts bilengâi a cressin cun capacitâts di aprendiment, velocitât di comprension, abilitâts logjichis matematichis e creativis plui altis, e cun di plui, si adatin in maniere plui naturâl ai cambiaments, vint une viertidure mentâl plui largje par chei altris. Po dopo e je ancje la salût dal cerviel: par cui che al fevele plui lenghis, si manten zovin e elastic, intardant i risis di demence e di Alzheimer.