Catine testimonial della campagna di comunicazione targata ARLeF
Sensibilizza genitori e nonni sui vantaggi del parlare friulano ai più piccoli
Prende il via il 18 ottobre una nuova campagna di promozione realizzata dall’ARLeF – Agenzia regionale per la lingua friulana. “Cui che al sa il furlan, al sa di plui”, – questo il messaggio affidato alla simpatia e forza comunicativa di Catine e declinato in spot tv, spot radiofonico, pagine su stampa cartacea e comunicazione web e social – sottolinea come parlare il friulano ai propri figli e nipoti, fin da piccoli, regali loro un prezioso bagaglio di vantaggi cognitivi, culturali e sociali.
L’iniziativa è stata presentata dall’ARLeF, il 17 ottobre, nel corso di una conferenza stampa ospitata presso la sede udinese della Regione Autonoma Friuli-Venezia Giulia, alla quale sono intervenuti l’assessore regionale alle Autonomie locali, Pierpaolo Roberti, il direttore dell’Agenzia, William Cisilino, e la testimonial della campagna, Caterina Tomasulo (in arte, Catine).
Far crescere la consapevolezza che parlare friulano in casa rappresenta una risorsa è il messaggio attorno al quale è costruito, in particolare, il racconto dello spot video “Cudumars”, che sarà veicolato su tv, web e social. A tavola, mamma e papà parlano tra di loro in friulano ma coi figli passano sempre all’italiano, anche per cercare di convincere il piccolo Fabio a mangiare i cetrioli che ha nel piatto. È qui che entra in scena una Catine in miniatura… e mamma e papà non esiteranno più a rivolgersi anche ai figli in friulano.
«Tramandare la lingua friulana, diffonderne l’uso, è un dovere etico, morale e istituzionale. Campagne come quella odierna, aiutano a supportare l’uso della lingua e rafforzano il Friuli Venezia Giulia come Regione a Statuto speciale. Il nostro territorio racchiude molteplici diversità, ambientali, culturali, linguistiche; maggiormente le valorizziamo e più ci rafforziamo», lo ha detto l’assessore regionale alle Autonomie locali con delega alle lingue minoritarie, Pierpaolo Roberti, che ha proseguito sottolineando come «l’Amministrazione regionale continua a sostenere l’uso del friulano considerato come un valore aggiunto dal punto di vista identitario e culturale da non disperdere». Ma quella di oggi secondo l’esponente della Giunta Fedriga è soprattutto «un’operazione da leggere come difesa del nostro Statuto di autonomia che oggi, cadute le ragioni storiche per le quali l’autonomia è stata concessa, vede nelle lingue minoritarie l’unico elemento per difendere la nostra specialità». Nel ribadire l’importanza di proseguire con azioni mirate a salvaguardare e promuovere le lingue presenti sul territorio, l’assessore regionale ha ricordato il piano generale di politica linguistica approvato nel 2021 e di durata quinquennale «che ha segnato il passo rispetto a quanto fatto in precedenza, grazie alle indicazioni precise sulle attività da portare avanti; azioni che richiedono una prospettiva lunga e che potranno avere la continuità necessaria lungo tutto l’arco della legislatura».
«L’ARLeF periodicamente fa delle campagne di promozione della lingua – ha spiegato il direttore dell’Agenzia, William Cisilino -. La finalità di quella che presentiamo oggi è di sensibilizzare i genitori e i nonni a parlare il friulano con i propri figli e nipoti. Lo diciamo spesso, ma mai abbastanza: i vantaggi di un’educazione plurilingue sono molteplici e a darcene conto c’è anche la ricerca scientifica. Chi cresce parlando più lingue ha maggiore facilità a impararne altre, in primis l’inglese. Ma è pure dotato di maggiori capacità logico-matematiche, maggiore creatività e apertura al mondo. Attraverso questa azione di comunicazione multicanale cercheremo di far capire che il cardine portante di ogni azione di politica linguistica è la famiglia. Parlare friulano “a casa” è una fortuna, non solo per il patrimonio culturale unico che viene trasmesso, ma soprattutto perché, come detto, offre innumerevoli vantaggi. A tutto questo abbiamo voluto dare un tono leggero e divertente e per farlo ci siamo fatti aiutare da Caterina Tomasulo, meglio conosciuta come “Catine”, che ci è riuscita alla perfezione».
«È stato molto interessante, per me, partecipare a questa iniziativa dell’ARLeF. Soprattutto vedere quanto lavoro c’è dietro un filmato di mezzo minuto. Ho aderito volentieri, anche perché, seppur “diversamente friulana”, sono innamorata di questa lingua. Nei miei spettacoli lo dico sempre: il friulano aiuta il multilinguismo, perché contiene in sé tutte le lingue del mondo, e i bambini sono molto più ricettivi, per questo è importante rivolgersi a loro utilizzandolo. Inoltre, parlando la propria lingua, si conservano le radici e l’identità», ha dichiarato Catine.
La voce e la simpatia di Catine sottolineano l’importanza di parlare friulano nella relazione genitori-figli e nonni-nipoti anche nello spot radiofonico. La campagna multicanale Cui che al sa il furlan, al sa di plui comprende infine gli annunci a pagina intera sui principali quotidiani, settimanali e mensili del territorio friulanofono. Ad essa si affianca la pianificazione sui social Facebook, Instagram, YouTube e TikTok.
CATINE E JE LA TESTIMONIAL DE GNOVE CAMPAGNE DI COMUNICAZION PROMOVUDE DE ARLeF
E sensibilize gjenitôrs e nonos sui vantaçs dal fevelâ par furlan ai plui piçui
Ai 18 di Otubar e tache la gnove campagne di promozion realizade de ARLeF – Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane. “Cui che al sa il furlan, al sa di plui”: al è chest il messaç consegnât ae simpatie e ae fuarce comunicative di Catine e trasmetût tant che spot par television, radio e su lis pagjinis de stampe su cjarte e de comunicazion web e social. Un messaç che al marche cemût che fevelâ par furlan ai propris fîs e nevôts, fin di piçui, ur regali tancj vantaçs cognitîfs, culturâi e sociâi.
La iniziative e je stade presentade de ARLeF ai 17 di Otubar, in ocasion di une conference stampe che si è tignude te sede de Regjon Autonome Friûl-Vignesie Julie di Udin, li che a àn partecipât l’assessôr regjonâl aes Autonomiis locâls, Pierpaolo Roberti, il diretôr de Agjenzie, William Cisilino, e la testimonial de campagne, Caterina Tomasulo (in art, Catine).
La narazion dal spot video “Cudumars”, che al sarà trasmetût su tv, web e social, si fonde in particolâr suntun messaç: fâ cressi la cussience che fevelâ par furlan in cjase e je une risorse. Mari e pari a taule a fevelin par furlan tra di lôr, ma cui fîs a passin simpri al talian, ancje par cirî di convinci il piçul Fabio a mangjâ i cudumars che al à tal plat. Al è chi che e jentre in sene une Catine in miniature… e mari e pari no i pensaran plui sù dôs voltis tal indreçâsi par furlan ancje ai fîs.
“Tramandâ la lenghe furlane, slargjâ il so ûs, al è un dovê etic, morâl e istituzionâl. Campagnis come chê di vuê a judin a supuartâ l’ûs de lenghe e a rinfuarcin il Friûl-Vignesie Julie tant che Regjon a Statût speciâl. Il nestri teritori al à dentri tantis diversitâts ambientâls, culturâls e linguistichis; plui lis valorizìn, plui si rinfuarcìn”, lu à dit l’assessôr regjonâl aes Autonomiis locâls cun deleghe aes Lenghis minoritariis, Pierpaolo Roberti, che al à ancje marcât che “la Aministrazion regjonâl e va indenant a sostignî l’ûs dal furlan, calcolât tant che un valôr zontât di un pont di viste identitari e culturâl, di no dispierdi”. Ma chê di vuê, pal esponent de Zonte Fedriga e je soredut “une operazion che si à di interpretâ tant che une difese dal nestri Statût di autonomie che vuê, coladis lis resons storichis che par chês la autonomie e jere stade concedude, e à intes lenghis minoritariis l’unic element par difindi la nestre specialitât”. Tal riafermâ la impuartance di lâ dilunc cun azions finalizadis a tutelâ e a promovi lis lenghis presintis tal teritori, l’assessôr regjonâl al à ricuardât il Plan Gjenerâl di Politiche Linguistiche, fat bon tal 2021 e che al à une durade di 5 agns, “che al à segnât il pas a pet di ce che al è stât fat prin, graciis a indicazions precisis su la ativitât di puartâ indenant: azions che a domandin une prospetive lungje e che a podaran vê la continuitât necessarie dilunc di dute la legjislature”.
«La ARLeF e mande fûr in maniere periodiche campagnis di promozion de lenghe – al à sclarît il diretôr de Agjenzie, William Cisilino -. Chê che o presentìn vuê e à l’obietîf di sensibilizâ i gjenitôrs e i nonos a fevelâ par furlan cui propris fîs e nevôts. Lu disìn dispès, ma mai avonde: i vantaçs di une educazion plurilengâl a son tancj e a dânus reson e je ancje la ricercje sientifiche. Cui che al cres fevelant plui lenghis al à plui facilitât a imparâ ancje altris, l’inglês prin di dut. Ma al è ancje furnît di capacitâts logjichis e matematichis miôr e al à plui creativitât e viertidure al mont. Midiant di cheste azion di comunicazion multicanâl, o cirarìn di fâ capî che la fonde di ogni azion di politiche linguistiche e je la famee. Fevelâ par furlan “a cjase” al è une fortune, no dome pal patrimoni culturâl unic che al ven trasmetût, ma soredut parcè che, come che o vin a pene dit, al ufrìs tancj vantaçs. O vin volût tratâ ducj chescj concets cuntun stîl lizêr e divertent e par fâlu si sin fats judâ di Caterina Tomasulo, cognossude miôr cul non di “Catine”, che e je rivade a fâlu in maniere perfete».
«Par me al è stât une vore interessant partecipâ a cheste iniziative de ARLeF, massime viodi trop lavôr che al è daûr di un filmât di mieç minût. O ai acetât vulintîr, ancje parcè che cundut che o sedi “furlane in maniere diferente”, o soi inamorade di cheste lenghe. Jo o dîs simpri tai miei spetacui: il furlan al jude il multilinguisim, par vie che al à dentri di se dutis lis lenghis dal mont, e i fruts a son tant plui ricetîfs, par chest al è impuartant doprâlu cuant che o comunichìn cun lôr. Cun di plui, fevelant la proprie lenghe, si mantegnin lis lidrîs e la identitât», e à dit Catine.
La vôs e la simpatie di Catine a marchin la impuartance di fevelâ par furlan te relazion tra gjenitôrs e fîs e tra nonos e nevôts ancje tal spot radiofonic.
La campagne Cui che al sa il furlan, al sa di plui e cjape dentri infin i cuotidians, i setemanâi e i mensîi principâi dal teritori di lenghe furlane.
Dongje di cheste si zonte la planificazion sui social Facebook, Instagram, YouTube e TikTok.