Lingua friulana a scuola: aperte le adesioni
Dal 21 gennaio al 10 febbraio i genitori potranno compiere la scelta per i propri figli
Con il nuovo anno torna puntuale l’appuntamento con l’iscrizione a scuola dei bambini. Proprio in quel frangente, si tratti di adesione alla scuola dell’infanzia, alla primaria oppure alla secondaria di primo grado, a partire dal 21 gennaio 2025 (e fino al 10 febbraio), i genitori potranno decidere di aderire all’insegnamento del friulano per i propri figli, per tutta la durata del ciclo scolastico. Una scelta che, lo scorso anno, è stata presa da ben il 78% delle famiglie, complice una sempre maggiore consapevolezza sui vantaggi linguistici, cognitivi e culturali di un’educazione plurilingue. Un’opportunità vera e propria in Friuli, se si pensa che una bambina o un bambino che studia il friulano impara meglio anche la lingua inglese, acquisisce maggiori abilità logico-matematiche e creative. Non è dunque un caso se la scuola, e la formazione in generale, sono uno dei nodi centrali del “Piano generale di politica linguistica per la lingua friulana 2021-2025”.
Il percorso didattico del friulano è di almeno 30 ore di studio all’anno e non sottrae ore ad altre materie. La legge prevede infatti che sia inserito nel 20% del curriculum individuato dalle scuole in autonomia. La scelta da parte dei genitori di avvalersi dell’insegnamento della lingua friulana andrà espressa al momento dell’iscrizione online sul portale del MIUR www.istruzione.it/iscrizionionline (nel caso della scuola primaria e della scuola secondaria di primo grado) o su un modulo cartaceo (nel caso della scuola dell’infanzia). Ma le segreterie dei singoli istituti sono sempre a disposizione per maggiori delucidazioni.
A supporto dell’attività didattica in classe c’è Anìn!, il manuale che accompagna gli alunni della scuola primaria alla scoperta della lingua e della cultura friulana. Un investimento per il futuro della lingua promosso dall’ARLeF – Agenzia regionale per la lingua friulana e dalla Regione Autonoma Friuli-Venezia Giulia, donato a tutti gli alunni che scelgono di imparare il friulano a scuola. Per le classi 1a e 2a, è stato realizzato un volume di avvicinamento graduale alla lingua. Per le 3a, 4a e 5a uno con approfondimenti sulla storia e geografia friulana, sulla lingua e sulla letteratura. Il tutto in una dimensione plurilingue, grazie all’inserimento dell’inglese e delle altre lingue parlate sul territorio regionale.
A chi ancora si chiede perché l’insegnamento del friulano a scuola sia un’opportunità, va ricordato che a dircelo è la scienza, la quale sostiene come crescere con più lingue, già dalla tenerissima età, permetta di imparare con maggiore facilità altri idiomi, come, appunto, l’inglese, ma non solo. Insomma, una vera e propria risorsa cognitiva di cui fare tesoro. Le evidenze scientifiche dimostrano inoltre come i bambini bilingui maturino una più alta capacità di apprendimento e velocità di comprensione, maggiori abilità logico-matematiche e creative, e ancora, si adattano con più naturalezza ai cambiamenti, oltre ad avere una più ampia apertura verso l’altro. E poi c’è la salute del cervello: utilizzando più lingue si mantiene giovane ed elastico, rallentando i rischi di demenza e Alzheimer.
Lenghe furlane a scuele: a son viertis lis adesions
Dai 21 di Zenâr ai 10 di Fevrâr i gjenitôrs a podaran sielzi il furlan pai lôr fîs
Cul an gnûf, come simpri, al rive puntuâl ancje il moment di iscrivi i fruts a scuele. Propit in cheste ocasion, che e sedi une iscrizion ae scuele de infanzie, primarie o secondarie di prin grât, tacant dai 21 di Zenâr dal 2025 (e fin ai 10 di Fevrâr), i gjenitôrs a podaran decidi di aderî al insegnament dal furlan pai lôr fîs par dute la durade dal cicli scolastic. E je une sielte che l’an passât e à fat adiriture il 78% des fameis, in graciis di une cussience simpri plui grande sui vantaçs linguistics, cognitîfs e culturâi di une educazion plurilengâl. Une vere oportunitât in Friûl, se si pense che une frute o un frut che a studiin il furlan a imparin miôr ancje l’inglês e a incressin lis lôr abilitâts logjichis matematichis e creativis. Nol è duncje un câs se la scuele, e la formazion in gjenerâl, a son un dai elements centrâi dal “Plan gjenerâl di politiche linguistiche pe lenghe furlane 2021-2025”.
Il percors didatic dal furlan al è di almancul 30 oris di studi par an e nol gjave oris a chês altri materiis. La leç, di fat, e previôt che al sedi tal 20% dal curriculum che lis scuelis a stabilissin in maniere autonome. I gjenitôrs a podaran sielzi di zovâsi dal insegnament de lenghe furlane tal moment de iscrizion online sul portâl dal MIUR www.istruzione.it/iscrizionionline (tal câs de scuele primarie e di chê secondarie di prin grât) o suntun modul di cjarte (tal câs de scuele de infanzie). Lis segretariis di ogni istitût, dut câs, a son simpri a disposizion par cualsisedi sclariment.
Cun di plui, par supuartâ la ativitât didatiche in classe al è “Anìn!”, il manuâl che al compagne i arlêfs de scuele primarie a scuvierzi la lenghe e la culture furlane. Un invistiment pal avignî de lenghe promovût de ARLeF – Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane e de Regjon Autonome Friûl-Vignesie Julie, donât a ducj i students che a sielzin di imparâ il furlan a scuele. Pes classis 1e e 2e, al è stât realizât un volum par svicinâsi in maniere graduâl ae lenghe. Chel pe 3e, 4e e 5e, invezit, al à aprofondiments su la storie e su la gjeografie dal Friûl, su la lenghe e su la leterature. Dut intune dimension plurilengâl, cu la presince dal inglês e di chês altris lenghis che si fevelin tal teritori regjonâl.
A cui che si domande ancjemò parcè che l’insegnament dal furlan a scuele al sedi une oportunitât, si pues rispuindii che nus al dîs la sience: cressi cun plui lenghis, za di cuant che si è une vore piçui, al permet di imparânt cun plui facilitât altris, tant che l’inglês par esempli, ma no dome. No son dubis che si trati di une vere risorse cognitive di tignî in grande considerazion. Lis evidencis sientifichis a mostrin ancje che i fruts bilengâi a disvilupin une capacitât di aprendiment plui grande, une velocitât di comprension plui svelte e abilitâts logjichis matematichis e creativis plui altis. Ma no dome: si adatin cun plui facilitât ai cambiaments, di là di vê un propension plui grande tal vierzisi bande chei altris. Infin, e je ancje la salût dal cerviel: cul doprâ plui lenghis si lu manten zovin e agjil, intardant i pericui di demence e Alzheimer.